Naast een betrouwbare mountainbike wil je ook graag veilig op pad. Om die twee redenen is het goed de fiets na te lopen op enkele belangrijke punten. Zeker als je er een paar dagen de wijde wereld mee in trekt voor een fantastisch bikepacking avontuur.

In mijn voorbereiding geef ik extra aandacht aan de remmen, banden, aandrijving en vering. Hierin kun je naar omstandigheden keuzes maken maar zorg in ieder geval dat het op orde is! Het onderhoud kun je natuurlijk aan de fietsmaker overlaten maar in dit geval doen we het zelf! Vergeet niet het onderhoud tijdig uit te voeren zodat je nog even kunt rijden in je nieuwe afstelling.

Remblokjes en remdruk

Goede remmen zijn een vereiste! Controleer de blokjes en remdruk.

De eerst volgende rit gaat door bergachtig gebied. Dit betekent natuurlijk veel omhoog fietsen maar zeker ook naar beneden. Met de staat van de remmen neem ik dan ook geen enkel risico. Concreet:

Reinig je remmen en zorg dat de zuigers goed schoon zijn en soepel in de klauw kunnen bewegen. Check je remblokjes en vervang ze indien nodig. Vergeet ze niet goed "in te remmen" om zo overmatige slijtage te voorkomen. Als laatste moet je even de remdruk controleren. Oftewel; hoever kun je de remhendel aantrekken en hoe direct reageren de remmen? Ontluchten en bijvullen is het advies!

Geschikte banden en tubeless?

Welke band kies je en ga je tubeless of niet?
Mountainbikes en banden... altijd een mooi onderwerp. Banden zijn er in allerlei soorten, kwaliteiten en afmontages. Om een goede keuze te kunnen maken kijk ik naar het te berijden terrein. Vlak terrein en niet echt ruig? Dan kies ik voor een snelle band maar nog steeds met profiel. Naar mate het ruiger wordt kies ik voor een band met een meer stevige schouder. Zo varieer ik, in Schwalbe varianten tussen "Racing Ralph", "Rocket Ron" en "Nobby Nic".
Naast het profiel kun je vaak ook kiezen voor verschillende versies. De ene wat soepeler dan de andere en soms voorzien van dikkere wangen. Dat laatste is interessant in ruiger terrein. Zeker als je, zoals ik, tubeless gaat rijden. De dikke wang en het ontbreken van een binnenband maken de kans op snakebites zeer klein en tot een betrouwbare setup.
Als laatste nog even de bandendruk. Zelf rijd ik tussen de 1.3 en 1.8 bar maar pas dit aan het terrein aan. Knetterharde banden rijden niet fijn en geven weinig grip maar lek rijden omdat ze te zacht zijn is ook niet handig.

Voor de Vogezen kies ik voor de tubeless combinatie van Rocket Ron Evo (achter) en Nobby Nic Evo (voor). De dikke 2.35 Nobby Nic geeft veel grip om te sturen over het steenachtige terrein waar de 2.25 Rocket Ron goede tractie heeft.

Hoe is de staat van je ketting, tandwielen en lagers?

Een versleten ketting? Vervangen!
Hoe soepel lopen de lagers en hoe is de staat van de ketting en tandwielen? De Veluwe vraagt niet heel veel van je materiaal en dus kun je vaak makkelijk nog even doorrijden. Als je verder van huis bent wil je een kettingbreuk voorkomen. Controleer dus of de ketting niet te ver versleten is en of lagers soepel lopen en geen speling vertonen. Ga je de ketting wel vervangen? Dan is de kans groot dat ook de cassette en eventueel tandwielen vervangen moeten worden.

Normaal gesproken zou ik mijn ketting nog niet vervangen hebben maar voor deze rit wil ik het risico niet lopen. Ik heb een nieuwe ketting en cassette geplaatst en de oude nog even bewaard voor de Veluwe KM's!

Onderhouden en afgestelde dempers

Goed afgestelde vering is goed voor het comfort en de veiligheid
De vering van de mountainbike beinvloeden je rijgedrag. Ze kunnen er voor zorgen dat je stuiterend of juist heel soepel door de prachtige landschappen kunt crossen. Zorg er voor dat je demper(s) goed onderhouden zijn maar controleer ook de druk van de demper. Met bepakking en voedsel ben je al snel een aantal kilo zwaarder en daarom zul je de demper waarschijnlijk harder op moeten pompen.

Go ride!

Ben jij klaar voor je meerdaagse bikepacking rit? Ik Wel! Of ben ik nog wat vergeten? Ik ben benieuwd naar je tips en opmerkingen!

Fijne rit!