De helling is steil en lang. Ook voor een mountainbike met prima schijfremmen. Nog voordat ik het einde van de afdaling heb bereikt ruik ik de branderige lucht van oververhitte remmen... hoe lang heb ik dit nog onder controle? De snelheid loopt nog wat verder op en de stenen schieten onder de banden vandaan. Gelukkig vlakt het pad weer wat af om daarna weer over te gaan in een lange, steile klim.

Terwijl de remmen van de mountainbike weer afkoelen loopt mijn eigen temperatuur op. Die klim hakt er weer in! Al zwetend bedenk ik me dat ik zojuist veel energie heb gestoken in het opbranden van mijn remblokken waarna ik vooral zelf weer omhoog moet fietsen. Dat is zonde...

Meer weten over het plannen van een route? Lees mijn aanpak en tips!

3x15 of 15x3?

Zonder te rekenen weet je al dat het geen verschil maakt en dat beide sommetjes resulteren in 45. Een mooi getal, wat heeft dit met fietsen te maken? In deze context heel weinig maar het maakt wel degelijk verschil of je 3 x 15 kilometer moet klimmen of 15 x 3 kilometer!

Naast de duur van een klim is er nog een belangrijke factor in de zwaarte van een klim... het stijgingspercentage!

De tracks onder de loupe

Al zwoegende lijkt de lange klim niet te eindigen en denk ik nog even aan de zwaarte van de route. Had ik dit vooraf kunnen weten? Is deze route echt zoveel anders dan de keren ervoor?

Eenmaal thuisgekomen toch maar eens gekeken hoe dat zit. Hoe was deze bikepack reis anders dan voorgaande keren? We duiken de GPX tracks in om dat verder te onderzoeken. Twee GPX tracks leg ik naast elkaar. Hoewel het aantal hoogtemeters in totaal niet zo heel veel verschilt zijn er in de route wel grote verschillen.

Twee-mountainbike-tracks-vergeleken

In de afbeelding hierboven zie je de twee hoogteprofielen weergeven. De linkse is van een dag uit Tour de Luxembourg, de rechtse is een dag uit Tour de Vosges. Op de horizontale as de afstand(kilometers) en op de vertikale as natuurlijk de hoogte (meters). Welke verschillen zie je?

Wat je vast zult zien is dat de hoogte links tot ca. 400 meter loopt waar hij rechts tot wel 1200 meter gaat. Je zult vast ook zien dat de langste aaneengesloten klim links ca. 175 meter is. Rechts is er meerdere keren een lange klim met een uitschieter naar een klim van wel 400 hoogtemeters... poeh!
Als laatste zal je misschien opgevallen zijn dat de linkse track net even wat groen/geler over komt dan de rechtse. De kleur geeft het stijgingspercentage weer en hoe meer rood, hoe hoger het stijgingspercentage.

Samengevat:

  • De hoogteverschillen zijn groter
  • De hootemeters per klim zijn hoger
  • De stijgingspercentage zijn hoger

Minder remmen, meer flow!

Mooie flows in een heuvelachtig landschap
Minder extreme hoogteverschillen betekent kortere inspanningen. Minder steile afdalingen betekent minder remmen. Minder remmen betekent dat je de energie van de afdaling niet in je remblokken stopt maar kunt gebruiken als aanloop voor je volgende klim! Flow! Whoooooohoooo!

Garmin-Basecamp-track-optimaliseren

Met het plannen van mijn volgende reis ga ik dus wel meer rekening houden met bovenstaande indicatoren. In Basecamp(Garmin) betekent dit concreet dat ik de lange klimmen en diepe dalen in de route nader bekijk. Zijn er alternatieve routes? Soms lukt dat wel, soms lukt dat niet.

Zo kan ik weer genieten van een prachtige bikepack & mountainbike trip waar ik lekker kan zweten maar ook kan genieten van soepele flows door weidse langschappen, donkere bossen of over mooie singletracks.

Fijne rit!