Hoe bepaal jij de route van A naar B? Wil je uberhaupt wel naar B of zie je wel wat het avontuur je gaat brengen? In dit artikel wil ik je meenemen in verschillende aanpakken voor het navigeren op de fiets.
De eerste vraag is of je wel wilt navigeren om daarna ook verschillende strategie├źn te bespreken. Als laatste zijn er natuurlijk allerlei hulpmiddelen om te gebruiken tijdens het navigeren. Toch eerst even de hamvraag: To navigate or not to navigate!

Wil je wel navigeren?

Navigeren en routes tijdens je vakantie of MTB ritten? Ja of nee?
Hoeveel tijd heb je? Wil je echt totale vrijheid of vind je het fijn om bepaalde zekerheden te hebben? Ben je zelfvoorzienend of ben je afhankelijk van winkels en hotels?

Als je voorgaande vragen hebt beantwoord kun je in mijn beleving voor een belangrijk deel bepalen of actief navigeren wel of niet bij je past of dat je jezelf misschien eens moet uitproberen.
Heb je de tijd? Wat maakt het je dan uit dat je 50 kilometer meer of minder maakt.
Ben je zelfvoorzienend? Wat maakt het dan uit dat je 's avonds geen hotel hebt gevonden.
Houd je van een bepaalde zekerheid? Dan is het fijn om toch iets meer on track te blijven.

Navigeren is niet zo zwart-wit als hier gesteld, er zijn ook tussenvormen.

Gevoel, waypoints of complete routes?

Navigeren op gevoel en bordjes
Hoe gaaf is het als je gewoon lekker gaat cruisen door een prachtig land zonder ook maar ergens rekening mee te hoeven houden? Je hebt voldoende water, eten en op basis van wegen, bordjes en een kaart kies je links, rechts of rechtdoor.

Zelf ben ik toch meer van wat vastigheid. Dat zit natuurlijk in het beestje maar er zijn meer redenen voor mij. Mijn vakantie begint namelijk al met het plannen van een route! Daarnaast wil ik graag een bepaalde effici├źntie hebben omdat mijn fietstijd wel echt gekaderd is. Ik wil dus goed gebruik maken van mijn tijd!

Boring! Iedere meter van je fietsvakantie of MTB trip uittekenen is toch gewoon saai! Nou nee... dat hangt van je doel af! 300km door Luxemburg in een paar dagen brengt namelijk een sportieve ambitie mee en dan is het wel handig als je weet wat je route ongeveer is. Onderweg kom je dan nog steeds momenten tegen waar je even moet improviseren. Toch even terug en een andere route vinden of van de fiets af. Hup, fiets in je nek en toch door die diepe greppel klauteren of dat beekje oversteken.

Navigeren op basis van waypoints
Maar er is meer! Navigeren op waypoints in een beetje een tussenweg. Oftewel, van A naar B met daartussen enkel wat markeringen. Op vakantie is dat ook een leuke manier om je een dagje te vermaken op de fiets. Je laat je droppen op afstand van je verblijf, hebt wat punten gekozen om onderweg langs te komen en zo vind je de weg weer terug! Welke waypoints je kiest? Soms willekeurig maar soms ook bewust langs dorpjes, oversteekpunten bij rivieren en dat soort punten. Die punten kunnen voorkomen dat je veel moet dwalen, zonder drinken zit of een heel eind om moet rijden omdat er geen brug is. Wel zo handig!

Any way you like it!

Dat is eigenlijk een beetje de strekking van dit verhaal. Wat mij betreft geen goed of fout maar vooral navigeren op de manier die bij je past!

Papieren of digitale kaarten?

Daarover later meer! Binnenkort eerst nog een artikel over het voorbereiden van een route. In dit geval 300km door de Vogezen waarbij ik Garmin Basecamp, Open MTB Maps, Strava en offline kaarten samenbreng.